|
||||||||
“ Un bâton pour la terre, la marche et le gros grain. Bâton Blue zijn zangeres Maria Laurent (Portotrio/ Meikhâneh) en zanger Gautier Degandt (Heraclite/ To melema), beiden multi-instrumentalisten. Dit franse akoestische roots duo, geïnspireerd door vroege blues, speelt met behulp van vreemde en ongebruikelijke muziekinstrumenten, folk muziek die van elders en overal komt. Ze doen dit op de tobshuur of Mongoolse luit, de morin khuur of morin-u toloɣai tai quɣur ofwel paardenviool (tweesnarige viool met paardenkop dat geldt als een symbool voor de Mongoolse staat) of, de kalimba of duimpiano uit Centraal-Afrika en creëren, drummend met hun voeten op een houten plank, muziek die werelddelen met elkaar verbindt. De monotone diepe grommende stem van Gautier, die in de hemelse harmonieën van Maria’s zang weergalmt, vertelt ons (vaak in meerdere talen) vreemde en prachtige verhalen, die ook ons kunnen overkomen. ‘Weird and Wonderful Tales’ is hun album dat in december van het voorbije jaar door Dixiefrog Records uitgebracht werd. De elf composities zijn op één traditional (“Mark Twain”) en één nummer van June Carter Cash (“Ring of Fire”) na, alle eigen werk. waarvoor Degrandt meestal de teksten schreef. ”Yourgo” opent het album met een verhaal van een Griekse visser die kapseist op zee en, die vierentwintig uren moet zwemmen. Maria zet het nummer in, tokkelend op een Mongoolse luit. In ”Sick Ship” wordt de maatschappij vergeleken met een ziek schip. Gautier immiteert in de intro op een bas harmonica het afblazen van een stoomschip, waarna Maria op banjo volgt. De Amerikaanse artiest Harry Smith verzamelde in de jaren ‘20/’30 folk muziek van zwarte boeren. Zijn “Anthology of American Folk Music” (1952) inspireerde ook Bâton Blue voor het schrijven van het nummer ”Harry Smith”. Bâton Blue gebruikt hun stemmen en bijzondere instrumenten heel fantasievol. Een goed voorbeeld is ”Sarakiniko”. Het nummer begint met enkele slagen van Gautier op de tovshuur-luit en zachte percussie. Dan volgt er meerstemmige zang “mia omorphi paralia” (“een prachtig strand” - over het mystieke eiland Ithaca) en Maria op duimpiano's”, waarbij de harmonieën op het einde aangevud worden met de aulos, een instrument met twee rietjes dat klinkt als een Griekse doedelzak. In het volgende nummer ”Buffalo 7” bespeelt Maria een 5-snarige banjo en zingt Gautier met een Beefheart-vervormde-stem: “He’s got the stick of the bluesman and seven heart attacks. He , he’s a cherry rose riff raff…”. Voor beiden zijn “problemen”, zoals ze in ”Trouble all the Time Part 1 & 2” aangeven, de dingen die hen blijkbaar altijd bezig en levendig houden. Na hun bewerking van de traditionele work song ”Mark Twain” is er in ”Robert” een trootstend woord aan Robert Johnson en, voel je in ”Bâton Blues” hun verlangen naar vrijheid. Om af te sluiten is er nog ”Ring of Fire”, het bewijs hoe wild liefde zijn kan. Bâton Blue neemt je met ‘Weird and Wonderful Tales’ mee naar hun wereld, een “andere” wereld, die een andere muzikale benadering en inleving vraagt. Voor degenen die houden van: Captain Beefheart, Tom Waits, Nick Cave, Karen Dalton, Leadbelly, Blind Willie Johnson, Dead Can Dance ... “ With 'Weird and Wonderful Tales' Bâton Blue takes you to their world, a "different” world, which requires a different musical approach and ampathy... “ - esc for www.rootstime.be Eric Schuurmans
Album track list: Album line-up: Discography BÂTON BLEU:
|
||||||||
|
||||||||